Логотип

У Німецько-українській міжкультурній школі в м. Києві розробили новий архітектурно-педагогічний концепт

08.04.2019

У Посольстві Німеччини в Києві відбулася презентація архітектурно-педагогічного концепту розвитку Німецько-української міжкультурної школи та дитячого садка в Києві. Новий підхід до освіти, який полягає в розвитку компетенцій учнів, вплинув на архітектурні рішення.

Концепт розроблено експертною командою «gpe Projekt» (м. Мешеде, Німеччина) разом із вчителями та керівництвом Німецької школи та Дитячого клубу повного дня КіТа у Києві (Deutsche Schule Kiew, DSK).

Робота тривала рік і фінансована Міністерством закордонних справ Німеччини. Презентація концепту відбулася 28 березня 2019 року і стала звітом про результати роботи та одночасним обґрунтуванням подальшого фінансування будівництва нового приміщення школи.

Відправним пунктом у розробці архітектурно-педагогічного концепту став принцип «Головне в школі — не викладання, а навчання». За словами Норберта Клевенца, директора DSK, в умовах швидкого доступу до інформації ключовим для майбутньої школи стають не надання знань, а розвиток здібностей учнів, вміння застосувати їх у житті. Сучасна школа — це занурення в атмосферу з різними підходами до освіти й опановування компетенціями, необхідними для роботи зі знаннями.

«Традиційна аудиторія втрачає свою центральну функцію як навчальна кімната. Учасники процесу повинні мати можливість вибору в способах роботи зі знаннями, тому в архітектурних рішеннях віддається перевага багатофункціональності та відкритим плануванням», − підкреслив Данієль Флєєр, представник бюро «gpe Projekt».

Іванна Коберник, радниця міністра освіти і науки України, підтвердила необхідність нового освітнього простору у зв’язку з переходом до сучасної компетентнісної освіти. Цей підхід до освітнього простору реалізується в концепції «Нової української школи». Школа — це вже не дисциплінарний, а розвиваючий простір. Тому, за словами пані Коберник, трансформація існуючих навчальних приміщень своєчасна, адже ті школи, які були побудовані за радянських часів, не відповідають сучасним вимогам.

За словами Олександра Спасибка, заступника Голови Київської міської державної адміністрації, місто також зацікавлене у таких проєктах як DSK, адже приватні школи допомагають столиці вирішувати проблему переповненості державних шкіл. Сьогодні приблизно 25 % міського бюджету йде на питання освіти. Приватні навчальні заклади залучають до своїх проєктів інвесторів, тим самим знижуючи фінансове навантаження на державу та, одночасно, надаючи українським дітям якісний освітній продукт. Тому інтереси міськадміністрації та Німецько-української міжкультурної школи в м. Києві у будівництві або реконструкції, згідно з новим концептом, повністю співпадають.

Михайло Ємельянов, Голова Правління DSK, розповів, що архітектори та проєктувальники «gpe Projekt» провели численні воркшопи з викладачами, керівництвом і правлінням шкіл, за результатами яких і була сформульована архітектурно-педагогічна концепція школи. Фінальний концепт не має завершеного архітектурного рішення, воно буде залежати від місця будівництва нової школи, потреб ландшафту та довколишньої архітектури. Але він містить чітко сформовані критерії внутрішнього змісту майбутньої будівлі школи.

Так центром життя школи стане просторий хол, інтер’єр та атмосфера якого будуть сприяти вільному спілкуванню учнів та вчителів. Цей хол планують назвати «Площа Ринок», за аналогією німецьких ринкових площ, які споконвік були центром життя громади.

Частину школи займуть кластерні зони, які об’єднають аудиторії з наукової тематики (наприклад, біологія та хімія) або за віком учнів. Передбачений кластер початкової школи, де розташовані аудиторії для молодших учнів і дві зони — індивідуальних занять й ігрова. Іншу частину школи займуть спеціалізовані аудиторії (наприклад, математики, історії, музичний кабінет). Окремо буде розташований дитячий садок.

Концепт розроблений з традиційною німецькою раціональністю: проєктувальники максимально використовують кожен квадратний метр. Школа не матиме звичного для України актового залу, інженери запропонували трансформувати спортивний зал або їдальню у приміщення для багатолюдних заходів, які зазвичай проводять у актових залах.

Фінальний концепт опрацьований експертною командою «gpe Projekt» разом із вчителями, керівництвом школи, батьками учнів Німецько-української міжкультурної школи та Дитячого клубу повного дня КіТа в Києві. Останнє слово було саме за вчителями та батьками, які складають мультикультурну громаду (в DSK навчаються 30 % дітей іноземних громадян і 70 % — українців). Торстен Освальд, член Правління DSK та батько учня школи, підкреслив, що подібний підхід щодо прийняття архітектурно-педагогічних рішень раніше не застосовувався в Україні. Поєднання інтересів адміністрації міста, відділів управління освіти, керівництва школи, викладачів та родин школярів може стати хорошим прикладом перенесення відповідальності на споживачів у рамках процесу децентралізації в сфері освіти.

Слід зазначити, що Німецько-українська міжкультурна школа та Дитячий клуб КіТа в Києві наразі розташовані у орендованих приміщеннях. Тому наступним кроком реалізації концепту стає пошук земельної ділянки для будівництва, або придбання будівлі для реконструкції.