Логотип

Працюємо на перспективу: Навіщо віддавати дитину в німецький дитячий сад

28.03.2019

Розповідає директор німецького дитячого клубу КITA при Deutsche Schule Kiew

Можливість з раннього дитинства вчити іноземну мову в природному середовищі, як правило, випадає тим дітям, які живуть за кордоном. Однак це можливо і в Києві – в садку при Deutsche Schule Kiew українські діти навчаються разом з німецькими, освоюють мову в ігровій формі. Про те, за яким принципом влаштована робота садка і які навички педагоги розвивають у своїх вихованців, розповіла його директор Козімо Луст в інтерв’ю WoMo.

– Чому в той час, як більшість батьків прагнуть, аби їхні діти вивчали англійську, деякі вибирають саме німецький садок?

– Думаю, їх приваблює перспектива, що німецький садок забезпечує початкову мовну підготовку дітей для вступу до Німецької школи Києва, навчання в якій проходить за європейськими стандартами. Тут діти з першого класу навчаються німецькою, але в програму інтегровані українську мову, література та інші предмети освітнього стандарту МОН України. Випускники школи здають ЗНО та їх німецький аналог – Abitur. А це, в свою чергу, дає можливість вступити в один з вузів Німеччини. Батьки можуть бути впевнені, що забезпечили дитині кращий старт, адже ФРН сьогодні – передова країна в економіці, політиці, науці, культурі.

Англійська   в школі теж вивчається, випускники здають мовний сертифікат Cambridge English Qualifications рівня C1 Advanced (CAE), так що діти знають дві мови, а це вже міцна конкурентна перевага в майбутньому. Також можна вибрати для вивчення ще й французьку або російську мову.

– Тобто, вже в садку діти починають вчити німецьку?

– Тут ми спілкуємося на німецькій мові. Важливо, щоб батьки пояснили дитині – в садку будуть говорити іншою мовою, буде період адаптації, але розуміти цю мову буде все легше і легше. В принципі, діти часто знають дві мови і легко переходять з однієї на іншу. Ми не забороняємо їм говорити російською або українською, але намагаємося залучати до спілкування німецькою. Поступово вони звикають до нас і починають довіряти. Плюс діти допомагають один одному, щось переводять, підказують. У них практично немає мовного бар’єру, взаємодія відбувається в грі. Чим раніше діти до нас приходять, тим їм легше, вони швидше  знайомляться з німецькою культурою і традиціями. Ми набираємо групи починаючи з 1,5 років, у дітей є досить часу, аби підготуватися до Німецької школі.

 

 

 

 

 

Ясна річ, на перших порах дитина відчуває себе невпевнено, ми допомагаємо їй адаптуватися за концепцією, яка розроблена садком. Спочатку батьки приводять дитину на 2-3 години і залишаються з нею. Дилина вивчає групу, знайомиться з іншими дітьми та вихователем, а коли відчуває себе впевненіше, мама або тато починають потроху виходять за двері та залишають нас. Це все робиться для того, щоб у дитини не було стресу або почуття, що її кинули і вона опинилася в незнайомому середовищі. Всі процеси проходять дуже м’яко. Коли ми помічаємо, що малюк спокійний і захоплений грою або спілкуванням, збільшуємо час його перебування в садку. Чим старше діти, тим коротший період адаптації.

– Розкажіть, як проходять заняття.

– У нас є різні заняття, наприклад, на ранкових ми вивчаємо нові теми: «Пори року» або «Сім’я» – необхідна база. Вони тривають приблизно півгодини і, як правило, проходять в русі – ми розповідаємо казки, співаємо пісні, граємо. Потім у дітей час вільної гри. Для нас дуже важливо, щоб частину часу ми їх чимось займали, а частину  вони б займали себе самі та робили те, що їм хочеться. Далі йде заняття мовою, де ми дивимося, як діти просунулися у її вивченні. Для цього вихователі вигадують цікаві завдання, використовують спеціальний матеріал, такий як: картки, малюнки, пісні – все проводиться в інтерактивній формі.

Наша методика спрямована не просто на те, щоб дитина запам’ятала, як називається той чи інший предмет. Ми прагнемо пробудити здатність вчитися і розвиватися. Наш садок – місце, де дітям спокійно та затишно, де вони самі відкривають для себе світ.

– У вас є конкретна програма?

– Наш садок працює за німецькою освітньою програмою для німецьких дитячих садків. Є концепція, де прописано які компетенції ми розвиваємо у дітей і що вони мають знати. Це стосується мовних, соціальних, емоційних навичок, моторики, музичних і художніх здібностей.

Педагоги готуються до занять заздалегідь і планують їх, але якщо у дитини виникає запит, наприклад, він щось побачив йдучи по вулиці і його це зацікавило, ми можемо обговорити цю тему з дітьми, розповісти, як щось працює, разом почитати книгу по темі. Ось одного разу діти запитали, як будують машини, ми їм пояснили, що є спеціальні заводи, де роблять деталі, і вони під час гри стали збирати машину з того, що було в їх розпорядженні. Ми завжди заохочуємо такий прояв інтересу.

– Які якості ви виховуєте в дітях?

– Перш за все, толерантність, вміння до кожного ставитися з повагою, незалежно від зовнішнього вигляду, статі, роду діяльності. Вчимо поважати працю людей, які прибирають в садку, витираючи ноги після прогулянки; дякувати працівників їдальні після обіду. Ми виховуємо в дітях ввічливість.

Ще нам важливо розвинути їх самостійність. Наші діти самі можуть оцінити, наскільки добре проявили себе на занятті, так вони вчаться спостерігати за собою.

Ми даємо їм свободу вибору. Якщо хтось не хоче відпочивати, ми пропонуємо йому почитати книгу або послухати музику, якщо дитині складно висидіти 30 хвилин на занятті, вона може встати та походити. Справа не в тому, що у нас немає правил, просто вони в міру гнучкі і припускають різні варіанти.

Нещодавно ми ввели курс з розвитку емоційного інтелекту і запустили проект «Сказати« ні ». Він проходить у формі гри: діти взаємодіють між собою, але як тільки хтось говорить «ні», інший повинен зупинитися. Так діти тренуються говорити «ні», вибудовувати свої особисті кордону і поважати чужі.

Також ми робимо велику ставку на креативність і різнобічний розвиток. Діти пробують себе в музиці, малюванні, танці.

 

 

 

 

 

 

– Як ви мотивуєте дітей?

Ми робимо наші заняття та гуртки такими, що діти самі хочуть бути присутніми, велику роль відіграє спілкування з іншими дітьми. Якщо одні включаються в заняття, інші підхоплюють їх інтерес та теж із задоволенням беруть участь.

Оцінок немає. Ми віддаємо належне дітям за те, що у них добре виходить. Хоча можемо сказати: «Ти сьогодні попрацював не так старанно, як вчора», щоб дитина все-таки відчував заохочення саме тоді, коли цього заслужила, та вчилася адекватно оцінювати свої успіхи. Між собою намагаємося дітей не порівнювати.

– Чи Як беруть батьки участь в житті дитини в садочку?

У нас часто проходять свята, в яких бере участь вся сім’я. Наприклад, свято ліхтариків, яке приурочено до Дня святого Мартіна в Німеччині. Проходить восени, діти з батьками збираються в актовій залі і майструють ліхтарики з пакетів з-під соку або молока. У них прорізають отвори, розфарбовують, всередину вставляють свічки, а потім з цими ліхтариками влаштовують урочиста хода навколо садка, з піснями і міні-оркестром. Після ми розводимо багаття, всі збираються на пікнік. На цьому святі ми говоримо про людські цінності, тому що День святого Мартіна – про те, щоб вчитися ділитися.

І такого роду свята проходять раз в два-три місяці. Про них батьків попереджають за місяць або за два, щоб вони могли спланувати свій графік.

Ми обов’язково проводимо індивідуальні бесіди з батьками про розвиток дитини. Розповідаємо, які теми його захоплюють, наскільки він розвинений за різними параметрами. Батьки, в свою чергу, можуть розповідати, як дитина проявляє себе вдома, ми обмінюємося радами по вихованню дитини. Такі зустрічі проходять двічі на рік.

Якщо діти порушують дисципліну, ми усуваємо їх від загальної активності, даємо можливість подумати, обговорюємо, що сталося.

– Скільки років Німецька школа працює в Києві і яке місце вона займає в системі освіти Німеччини?

– Її відкрили 11 років тому з ініціативи німецьких громадян, які працюють і живуть в Україні. Вони прагнули забезпечити для своїх дітей можливістю навчатися за німецькою програмою, щоб при необхідності продовжити освіту в Європі. Згодом школа стала користуватися все більшою популярністю, і на сьогоднішній день в школі вже 60% українських учнів та 40% німецькомовних. У школі мультикультурне середовище, тому що там є діти не тільки з Німеччини, а й з Австрії, Швейцарії, Польщі, Угорщини, США.

Deutsche Schule Kiew – одна з розташованих за межами Німеччини німецьких міжнародних шкіл, єдина в Україні. Школа і її німецькі освітні програми визнані в Німеччині і контролюються органом ZfA (Zentralstelle für das Auslandsschulwesen – «ZfA») Федерального управління адміністрації Німеччини (Bundesverwaltungsamt).

Школа отримує фінансову підтримку з Німеччини, ZfA забезпечує педагогами і контролює відповідність програми німецькими стандартами. Школи проходять перевірку державною інспекцією Bund-Länder-Inspektion (скорочено BLI), яка проводиться Конференцією міністрів освіти Німеччини (КМК). Такі перевірки – один з інструментів управління педагогічним якістю для німецьких шкіл за кордоном. У 2017 році Німецька школа в Києві після проходження BLI отримала статус «Зразкова школа за кордоном» (Exzellente Deutsche Auslandsschule).

Переклад. Інтерв’ю написано для сайту womo.ua