Логотип

Мама завжди повертається: адаптація дитини у дитячому садочку

14.03.2019

Те, наскільки легко дитина піде в садок, вплине на подальшу сепарацію і дорослішання, як впевнено ваш хлопчик або дівчинка будуть відправлятися в невідомість дорослого  життя. Скажу відразу, що не буває ідеального віку, аби віддати дитину в дитячий садок. Але мій досвід показує, що більшість дітей із задоволенням починають відвідувати дитячий заклад, адже для них це нова територія та нові друзі.

В нашому дитячому садочку, який є частиною Deutsche Schule Kiew, орієнтуються на «Берлінську модель адаптації дитини у дошкільному закладі». Вона містить рекомендації щодо певної послідовності та принципу дій, аби адаптація пройшла найкращим чином для дитини.

Є три ключові елементи Берлінської моделі:

  • супровід дитини батьками;
  • увага до моменту розставання;
  • орієнтація на референтних осіб.

Та додатково мі приділяємо увагу інтеграції дитини у німецькомовне товариство. Розповім більш детально.

 

Супровід дитини батьками

Батьки дитини, яка тільки почала відвідувати садочок, в перші дні можуть знаходитися в групі (певний час). Новенькому малюку треба освоїтися, вивчити простір, познайомитися з іншими дітьми. І весь цей час малече має знати, що мама або тато поруч – прямо в групі або в передпокої приміщення садка. Коли ж вихователь бачить, що дитина вже вивчила територію групи, спокійно взаємодіє з вихователем та іншими дітьми, він просить батьків вийти, ненадовго залишити дитину в групі. Час перебування дітей без батьків поступово збільшується. Тут ми розглядаємо себе як партнерів батьків, намагаючись разом з ними знайти кращий підхід.

Увага до моменту розставання

Головне: завжди казати дитині, що батько та мати йдуть. Ніколи таємно та потихеньку, тільки попрощавшись. Важливо донести синові чи доньці, що мама йде по якійсь справі (наприклад, в магазин) і що вона повернеться. Так малюк буде розуміти, що за ним повернуться. Звичайно, чим молодша дитина, тим складніше це пояснити. Але за пару днів діти отримують досвід, що ось – мама йде по справах, а потім вона обов’язково повертається. І тоді вони спокійні, зберігають довіру до світу та до батьків, оскільки знають, що мама завжди повертається.

Якщо ж дитина довго не відпускає маму, ми рекомендуємо, щоб наступного разу його привів хтось інший із близьких (тато, бабуся).

Бувають, звичайно, винятки. Якось в найперший день хлопчик відправив свого тата додому і не згадував про нього до кінця перебування в садку. Але це рідкість.

Орієнтація на референтних осіб

Вихователь вибудовує відносини не тільки з дитиною, а й із батьками. Наприклад, коли ті проводять час з малечею в групі, в перші дні. Необхідно, щоб батьки щиро довіряли вихователям, адже ті залишаються з їх чадом. Якщо мама і тато довіряють вихователю – цей стан буде передаватися дитині, вона набагато простіше адаптується. Тоді адаптація проходить природно, без поспіху і надриву.

Також, ми радимо батькам заздалегідь проговорити з вихователем всі нюанси стосовно їх дитини. Розповісти про звички малюка, особливості поведінки, що він любить (або не любить), які ігри та заняття вважає за краще, які використовувалися методи виховання, – про все те, що повинен знати вихователь. Завдяки цій інформації ми можемо реалізувати індивідуальний підхід до дитини, орієнтуючись на стандарти життя сім’ї, те, до чого вона вже звикла.

Також, ми просимо батьків до початку відвідування дитячого садка регулярно говорити з дітьми про садочок. Це підвищує ймовірність того, що малюк почне ходити до нас з радістю, він буде знати, що це за місце і чим тут займаються.

І ще одна особливість нашого садка: він орієнтований на німецьку систему освіти та виховання. Протягом усього дня вихователі та діти спілкуються німецькою мовою. Але не всі діти, які приходять до нас, знають німецьку. Ми намагаємося зацікавити їх іграми, музикою та театром. Так вони починають швидше опановувати нову мову.

Важливо, щоб батьки допомагали в адаптації і пояснили, що в дитячому закладі розмовляють іншою мовою. У нас вітається взаємодопомога: діти, які вже знають німецьку, можуть перевести, пояснити незнайомі фрази та ситуації для новеньких діток.

 

Отже, для хорошої адаптації дитини в дитячому садку важливо:

1. Збереження почуття зв’язку з батьками, що досягається супроводом малюка дорослими в групі в перші тижні перебування.

2. Впевненість, що його не кинули, за ним обов’язково повернуться, що забезпечується особливою увагою до моменту розставання, поясненням, куди мама йде, та повторюваним досвідом того, що мама повертається.

3. Довіра батьків до місця, де дитину залишають, а також максимально можливе збереження стандартів поводження, прийнятих в сім’ї, тобто орієнтація вихователів на референтних осіб.

Легкої вам адаптації!

Козіма Луст, директорка «Дитячий клуб повного дня КІТА при Німецькій школі в м. Києві»

Переклад. Статтю написано для сайту Moirebenok.ua